Yin Yoga: Ruimte voor hoofd, hart, lichaam en geest

Wat is Yin yoga
Bij Yin yoga zijn de houdingen vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Daarom hou je de asanas langer vast, zo’n 3-8 minuten. Je rekt daardoor dieperliggende spieren en maakt het bekkengebied los.
Het is de bedoeling dat je bij iedere houding zoveel mogelijk ontspanning kunt toelaten. Je neemt echt de tijd voor je lichaam en je focus ligt op zachtheid.

Oorsprong Yin yoga
Yin yoga is ontstaan in het Westen, eind jaren ‘70.
De grondlegger is Paulie Zink, een martial arts expert en Taoist yoga leraar. De yoga teachers Paul Grilley en Sarah Powers hebben deze yoga vorm verder ontwikkeld. Paul Grilley baseert zijn theorie op de onderzoeken en geschriften van Hiroshi Motoyama, een yogi en wetenschapper uit Tokio met veel kennis van energiebanen en acupunctuur.

Yin versus Yang
Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht.
Yin vertegenwoordigt het vrouwelijke, donkere, introverte, koude, stabiele, onbeweeglijke en neergaande beweging (aarde en maan gericht).
Yang staat voor het mannelijke, beweeglijkheid, verandering, activiteit, extravert, expressie, warm en opgaande bewegingen (naar het licht, de hemel en de zon).
Yang sporten richten zich dus op de kracht van de spieren, waar yin bewegingen ideaal zijn
om bindweefsel en gewrichten flexibel te houden/te maken, te herstellen en versterken.

Bindweefsel
Bindweefsel is soepel en stevig tegelijkertijd en biedt weerstand tegen druk, trek en vervorming, als een soort stootkussen.
Door de combinatie van vocht, collageen en elastische vezels kun je soepel bewegen. Anderzijds zorgt bindweefsel ook voor de uitwisseling tussen voedings- en afvalstoffen. Voedingsstoffen de cel in, en afvalstoffen de cel uit. Dit is een belangrijk proces, want als je de afvalstoffen niet goed kunt afvoeren uit de cellen is er geen ruimte meer voor nieuwe voedingsstoffen en kan de cel zijn functie niet meer goed uitvoeren.
Om die uitwisseling goed te kunnen laten plaatsvinden, moet het bindweefsel niet te vast zitten.
Met yin yoga creëer je ruimte in je bindweefselsysteem.

Ideaal voor iedereen: mannen en vrouwen
Yin yoga is ideaal voor mensen die veel zitten, bijvoorbeeld vanwege hun werk. Door het vele zitten belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd.
Yin yoga is ideaal voor zowel mannen als vrouwen.

Yin yoga bij Burnout
Yin yoga is ideaal voor mensen met burnout (zowel voor type 1 als type 2, binnenkort meer hierover).
Wanneer je gestressed bent en je opgejaagd voelt, wordt je door Yin yoga weer bij je centrum gebracht, terwijl je beweegt in alle rust. Ook wanneer je zo uitgeput bent, dat je geen focus meer hebt en de kracht in je lichaam hebt verloren is yin yoga ideaal. Je hoeft namelijk niet de hele tijd op je benen te staan, doordat de meeste oefeningen zittend of liggend zijn. Zo kun je langzaam je kracht weer opbouwen, terwijl je ontspanning toelaat in alle delen van je lichaam.
Doordat je bij yin yoga ook je meridianen opent, laat je de energie in je lichaam en geest toenemen. Je komt echt uit je hoofd en leert je lichaam (weer) te voelen. Deze vorm van yoga is daardoor ook ideaal voor mensen die bijvoorbeeld chronisch vermoeid zijn of last hebben van fibromyalgie, waarbij ik extra wil benadrukken dat hoofd, lichaam, hart en geest met elkaar verzonden zijn en dat ziekte in 1 van deze delen altijd een gevolg is van en invloed heeft op 1 van de andere gebieden.

Yin in combinatie met Yang yoga
Yin yoga is een perfecte manier om je andere yogavormen, bijvoorbeeld ashtanga yoga, te verbeteren, alswel je andere trainingen, zoals boksen, martial arts, hardlopen, zwemmen, fitness, pilates, ballet en andere vormen van dans, waarbij de yang dynamiek voorop staat. Je zult dan het effect van yin yoga optimaal ervaren.
Het is ook heel fijn om in één les beide vormen aan bod te laten komen. Voor de juiste balans tussen beide bestaat een Yin yogales uit een afwisseling van langer vasthoudende yin houdingen en korte yang posities.

Yin yoga geeft ruimte in hoofd, hart, lichaam en geest en geeft complete ontspanning en optimale rust. Je keert naar binnen en kunt jezelf weer horen en voelen.


We love to see you at TrippleShape!

TrippleShape combineert verschillende diensten die ervoor zorgen dat jij leert om energie over te houden.
 Zowel voor particilieren als bedrijven.

We laten je bewegen:
•BarreWorkout en Chi Flow workout

We helpen je om uit je hoofd te komen, bewust voor jezelf te kiezen, te helen en te ontspannen:

•Burnout herstel

We helpen je om jezelf te durven zijn, te voelen en te laten zien:
•Persoonlijke Energie Coaching

En we helpen je om van je huis een thuis te maken
•Energieke Interieur Styling

TrippleShape is er voor jou!

Reviews TrippleShape Energy Coach, Trainer & Docent

 Leoni Janssen, Marketing- en Communicatiestrateeg - Personal Coach & Trainingstraject
Ik heb Gladys leren kennen als een personal coach/trainer die verantwoordelijkheid neemt voor degene die ze begeleidt zonder dat ze verantwoordelijkheid wegneemt bij haar coachee. Ze definieert haar vertrekpunt en weet waar ze naartoe werkt zowel met haar eigen onderneming als die van de mensen die ze begeleid. Ze maakt indruk met haar intelligentie, feitenkennis en tomeloze energie. Maar haar allergrootste talent is wel het feilloos aanvoelen van situaties en mensen waarmee ze invloed uitoefent en zaken gedaan krijgt. Dat met een flinke dosis natuurlijk optimisme en humor maakt haar een geweldige mentor.


 Helena Westerhout – Deelnemer TrippleShape lessen
“Ik vind jou een lerares zoals ik die altijd voor alles zou willen: warm, motiverend, enthousiast, grappig en serieus tegelijk. Je maakt een groep van mensen, verbindt. Bij jou voel ik me veilig omdat ik jouw gedegen kennis en ervaring en totale beheersing voel. Je bent gastvrij en met je humor maak je de zwaarste momenten licht. Het mooie is dat je daarnaast ook nog diepgang hebt.....”


  Judith Webber - Pure Human- Training Presentatietechnieken
Gladys heeft mij geholpen met podium-training. Ik heb in haar een perfecte leermeester gevonden, door haar achtergrond in beweging, expressie (in de breedste zin van het woord) en lesgeven heeft ze mij door zelf diverse vormen van beweging & zang te laten ervaren, veel power gegeven om mezelf (nog) meer te laten horen & zien op het podium. Gladys is warm, gestructureerd en laat je je eigen grenzen overbruggen. Ik kan haar van harte aanbevelen als coach & trainer."

 Linda Reindertsen – Deelnemer BodyShape lessen
“Je hebt een aanstekelijke sprankeling in je ogen! Je bent energiek en danst en beweegt met passie, maar aan de andere kant straal je rust uit. Je bent professioneel en goed in je vak. Je lessen zijn echt een feestje! Je krijgt vanzelf een lach op je gezicht en die lach gaat er niet meer af. Aan het einde van een les bij jou voelde ik me herboren en ging ik met nieuwe energie en een big smile naar huis.”