Verlichting bij Burnout, Fibromyalgie en Chronische vermoeidheid door Yin Yoga


Bij een burnout ervaar je vele lichamelijke klachten en symptomen. Bij een burnout heb je ook te maken met diverse omgevingsfactoren die een positieve of ongunstige invloed hebben op je herstel.

Nummer 1 waar je mee om dient te gaan bij een burnout is jezelf.
Wat er ook gebeurt om je heen, jij hebt altijd een keus, een vrije wil en de verantwoordelijkheid voor je eigen leven.
Het is nodig om jezelf op de eerste plaats te zetten.
Een Burnout heeft te maken met je persoonlijkheid en je persoonlijke aanleg.
Je raakt niet burnout van je omgeving, je werkomgeving of je privé omgeving, wel van hoe je met deze externe omstandigheden omgaat. In die omgeving kunnen zeker stressfactoren zijn. Belangrijk is dan om te zorgen dat je deze factoren verlaagt, vermindert, danwel elimineert. Hierbij speelt ‘kiezen voor jezelf’ een rol. Soms nee zeggen tegen de buitenwereld omdat je ja zegt tegen jezelf.


Iets anders dat essentieel is hersteltijd. Wanneer je van de éne stressfactor in de andere rolt, kun je niet op adem komen en niet opladen. Je ademhaling wordt oppervlakkig, je schouders trekken omhoog, je nekspieren gaan verkrampen en je bovenrug gaat bollen.
De eerste signalen van stress hebben zich gemanifesteerd. Vanaf hier wordt het van kwaad tot erger. Je hoofd raakt overvol en dat zie je ook letterlijk terug aan je buik, die waarschijnlijk begint op te zetten (als gevolg van de relatie tussen je darmen en je hersenen).

Stijf en gespannen
Je merkt dat je ’s ochtends met een gespannen lichaam en moe wakker wordt. Wanneer je lang genoeg op deze manier doorgaat, kun je met gemak 2 A4’tjes vol schrijven met lichamelijke symptomen. De verstijving in je lichaam wordt zo erg dat de klachten lijken op fybromyalgie en chronische vermoeidheid licht op de loer. Je bent zeker niet de eerste die bij de huisarts op de stoep staat omdat je denkt dat je reuma hebt, doordat je vingers helemaal zijn verstijfd en je hele lichaam continu pijn doet. Stress heeft echt een verstorende invloed op alle functies in je lichaam.

Zachte beweging en flexibiliteit
Als er iets is in deze tijd waar je niet aan wil denken is het wellicht intensieve fysieke inspanning. Dat hoeft ook niet.
Wel is het belangrijk om te bewegen en te blijven bewegen, op een manier die goed voor je voelt.
Ik heb gezien bij andere mensen met bovengenoemde klachten, hoe zachte beweging zoals yoga een positieve invloed had op lichaam en geest.

Inderdaad, ook geest, want je lichaam en geest zijn met elkaar verbonden en een toename van stressklachten in je lichaam, zorgen ook voor ‘verkramping’ in je mind. Je bent letterlijk en figuurlijk weinig meer flexibel. Denk maar aan het korte lontje, van een beweeglijk elastiek is totaal geen sprake meer.

Yin Yoga
Zelf heb ik bij burnout herstel de weldaad ervaren van yoga op een hele relaxte manier.
Eerlijk gezegd deed ik wat goed voelde voor mijn lichaam en vanuit mijn geest kwam en pas later ontdekte ik dat dit een naam had: yin yoga. Een rustige vorm van yoga waarbij je de dieperliggende weefsels ook ontspant. Inderdaad, ook ideaal voor mensen met fybromyalgie.
Bij deze vorm van yoga hou je houdingen voor een lange tijd aan, in een les bijvoorbeeld 10 minuten en zo doe je slechts een paar bewegingen in een lesuur. Voordeel is ook dat de houdingen zittend of liggend zijn. Ideaal in een periode dat je nauwelijks op je benen kunt staan.
Iets wat in de latere herstelfase van een burnout juist weer nodig is, daar kom ik een andere keer op terug.

Wanneer je zelf thuis de yin yoga houdingen uitvoert, kun je een houding zo lang aanhouden als goed voelt voor je.
Want ook in een op het oog stilstaande houding beweeg je.
Adem in en adem uit. Verlengen bij een inademing, soms heel subtiel en loslaten bij een uitademing.
Dezelfde subtiliteit, rust en zachtheid die je jezelf mag geven om te herstellen van je burnout. Ontspannen meebewegen op het ritme van je leven.

Hoofd-Hart verbinding herstellen
Door de combinatie van jarenlange kennis en ervaring op het gebied van HRM, Arbodienstverlening, Lifestyle Coaching en Training, sport-, dans-, yoga- en pilatesdocent en burnout-ervaringsdeskundige weet ik waar je doorheen gaat, wat wel en niet handig is om te doen in deze tijd en hoe je lichaam zachte aandacht nodig heeft.
Jij en je lichaam hebben alle wijsheid in pacht.  Ik kan je begeleiden in je herstelproces, je leren om weer te luisteren naar je lichaam en je hart en de connectie tussen deze twee te herstellen.
Enerzijds kan het helpen om je hart te luchten door te praten.
Maar als je er echt goed doorheen zit, weet je dat praten veel energie kost en een ingewikkeld fysiek systeem is. Bij extreme burnout is het belangrijk eerst je basisenergie aan te vullen.
Wat helend werkt is zachtheid voor je lichaam en het oplossen van energie blokkades in je lichaam.
Dat kun je bereiken door Tai Chi en Yoga, waarbij Yin Yoga extra zacht voor je is.

De tools die ik gebruik bij burnout herstelbegeleiding zijn onder andere creatieve- en yoga coaching, actieve vormen van meditatie die helpen om je innerlijke rust terug te vinden.

Yoga Coaching bij TrippleShape:

🌟Verlicht lichamelijke stressklachten
🌟Geeft ruimte in je hoofd
🌟Verbindt je hart en hoofd zodat je makkelijker voor jou juiste keuzes kunt maken
🌟Zorgt voor toename van flexibiliteit in hoofd en lichaam
🌟Geeft rust en ontspanning
🌟Leert je weer te voelen
🌟Helpt je weer naar je lichaam te luisteren


Ook voor organisaties en hun werknemers zijn (yin) yoga breaks ideaal.
Collectief:
Op die manier kom je uit je hoofd, wat kan leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen en uit je ongezonde houding van het zitten op een stoel. Door dit met een groep collega’s te doen, verbind je ook mensen en verbinding leidt tot productieve samenwerking.

Individueel:
voor werknemers die overspannen zijn/dreigen te raken of al zijn uitgevallen met burnout.

 Particulier of bedrijf:
via info@trippleshape.nl kun je een afspraak maken voor burnout- en energie herstel coaching.



TrippleShape combineert verschillende diensten die ervoor zorgen dat jij leert om energie te creëren.
 Voor particulieren en organisaties

We laten je bewegen:
•BarreWorkout en Chi Flow workout

We helpen je om jezelf te durven zijn, te voelen en te laten zien:
•Persoonlijke Energie Coaching

En we helpen je om van je huis een thuis te maken
•Energieke Interieur Styling

TrippleShape is er voor jou!

Burnout, zorg beter voor jezelf


Burnout? Depressief? Chronisch moe?
Waarschijnlijk leef je nu continu vanuit je hoofd in plaats vanuit je gevoel.

Inmiddels geeft je lichaam duidelijk aan dat je in .....

Kies voor jezelf vanuit Liefde



Waarop baseer jij je keuzes? Op Angst of Liefde, op Ego of Spirit?

Angst verlamt je en trekt je naar binnen. Liefde brengt je naar buiten, zorgt voor verbinding, vrijheid en een leven mogelijkheden.

Ego houdt zich bezig met de buitenwereld en ...

Yin Yoga, maak ruimte in jezelf


Wanneer je gestressed bent en je opgejaagd voelt, wordt je door Yin yoga weer bij je centrum gebracht, terwijl je beweegt in alle rust.

Ook wanneer je zo uitgeput bent, dat je geen focus meer hebt en de kracht in je lichaam hebt verloren is yin yoga ideaal. Je hoeft namelijk niet de hele tijd op je ...





Gezond door Knuffels


Knuffels geven warmte, liefde en aandacht.
Dat is wat ieder mens nodig heeft, jong en oud.
Net zoals positieve, liefdevolle en opbouwende reacties en relaties.
Een tekort aan dit alles, kan ervoor zorgen dat je letterlijk afstompt..... koud wordt en ...









Reviews TrippleShape Energy Coach, Trainer & Docent

 Leoni Janssen, Marketing- en Communicatiestrateeg - Personal Coach & Trainingstraject
Ik heb Gladys leren kennen als een personal coach/trainer die verantwoordelijkheid neemt voor degene die ze begeleidt zonder dat ze verantwoordelijkheid wegneemt bij haar coachee. Ze definieert haar vertrekpunt en weet waar ze naartoe werkt zowel met haar eigen onderneming als die van de mensen die ze begeleid. Ze maakt indruk met haar intelligentie, feitenkennis en tomeloze energie. Maar haar allergrootste talent is wel het feilloos aanvoelen van situaties en mensen waarmee ze invloed uitoefent en zaken gedaan krijgt. Dat met een flinke dosis natuurlijk optimisme en humor maakt haar een geweldige mentor.


 Helena Westerhout – Deelnemer TrippleShape lessen
“Ik vind jou een lerares zoals ik die altijd voor alles zou willen: warm, motiverend, enthousiast, grappig en serieus tegelijk. Je maakt een groep van mensen, verbindt. Bij jou voel ik me veilig omdat ik jouw gedegen kennis en ervaring en totale beheersing voel. Je bent gastvrij en met je humor maak je de zwaarste momenten licht. Het mooie is dat je daarnaast ook nog diepgang hebt.....”


  Judith Webber - Pure Human- Training Presentatietechnieken
Gladys heeft mij geholpen met podium-training. Ik heb in haar een perfecte leermeester gevonden, door haar achtergrond in beweging, expressie (in de breedste zin van het woord) en lesgeven heeft ze mij door zelf diverse vormen van beweging & zang te laten ervaren, veel power gegeven om mezelf (nog) meer te laten horen & zien op het podium. Gladys is warm, gestructureerd en laat je je eigen grenzen overbruggen. Ik kan haar van harte aanbevelen als coach & trainer."

 Linda Reindertsen – Deelnemer BodyShape lessen
“Je hebt een aanstekelijke sprankeling in je ogen! Je bent energiek en danst en beweegt met passie, maar aan de andere kant straal je rust uit. Je bent professioneel en goed in je vak. Je lessen zijn echt een feestje! Je krijgt vanzelf een lach op je gezicht en die lach gaat er niet meer af. Aan het einde van een les bij jou voelde ik me herboren en ging ik met nieuwe energie en een big smile naar huis.”