Burnoutherstel / Feminine Energy Boost: De zachte en helende kracht van je heupen

The Human Body is so interesting! Waarbij het bekken en de heupen misschien wel het meest interessante lichaamsdeel zijn.

Dit deel van het lichaam is waarschijnlijk voor veel mannen en vrouwen één van de meest sexy delen om naar te kijken, aan te raken en aangeraakt te worden. Maar wist je ook dat dit lichaamsdeel je kan helpen bij het helen van je spirituele burnout crisis? Het is een buitengewoon krachtig gebied, zowel voor mannen als voor vrouwen. In dit gebied bevindt zich een paar centimeter onder de navel je lage dantian, de plek in je lichaam waar je levensenergie (Qi) is opgeslagen. Daarnaast is dit gebied ook het gebied van het eerste en tweede chakra, waarbij het eerste chakra de basis is van je bestaan en het tweede chakra het vrouwelijke krachtcentrum is.

Hierbij wat meer informatie over dit prachtige deel van een vrouwenlichaam inclusief tips om je heupen en bekken gezond te houden en er vooral van te genieten. Ik heb het geluk dat ik mega intuïtief en sensitief ben, maar daarnaast ook analytisch heel sterk. Zo kwamen onderstaande verbindingen ineens helder op mijn netvlies. Ga je mee in mijn hoofd/brainstorm en persoonlijke (zo echt wel dichtbij, voel ik) journey? 

Aan ieder onderdeel op zich kan ik wel een artikel wijden, voor nu wil ik jullie alvast onderstaande meegeven in staccato. Dit is alles waarmee ik mijzelf de afgelopen jaren in mijn eigen burnout herstel heb ondergedompeld en wat vooral belangrijk is om mee aan de slag te blijven. Want in dit lichaamsdeel zit vooral ook de kracht van plezier, van openheid en ontvankelijkheid, zoals fysiek biologisch de vagina een centrum van ontvangen is en je baarmoeder het hart van creatie. Helaas zullen ze je dit waarschijnlijk niet in de reguliere gezondheidszorg vertellen, zoals ik het ook allemaal zelf heb uitgezocht. En dat is goed, want zoals ik al in één van mijn eerdere artikelen schreef over burnoutherstel, het is een spiritueel ontwikkelingsproces, waarbij je naar binnen keert en gaat geloven in je eigen innerlijk weten.

Human algemeen

hierbij hoor ik het nummer 'let's talk about sex baby'. Seksuele energie is universeel, de menselijke oerdrift en de mogelijkheid om ons voort te planten. Seksuele energie is ook je levenskracht energie die hoort te stromen. Een kleine zijsprong, wanneer je deze energie laat stromen in je leven, kan het ook op andere fronten in je leven gaan stromen, zoals bijvoorbeeld financieel. Er is zowieso een link tussen energie en geld (money flow), maar ook tussen seksuele energie en financiële overvloed.

 Vrouwen

het geboortekanaal, sensueel en seksueel centrum 

 Yoga

In het bekkengebied sla je emoties op. Door midddel van bepaalde yogahoudingen kun je in dit gebied meer ruimte en flexibiliteit realiseren.

Emotioneel-Mentaal Stress

deze spieren span je als eerste aan wanneer je vecht-vlucht systeem wordt geactiveerd. Bij langdurig of continu aanspannen heeft dat negatieve gevolgen voor je rug, waardoor rugklachten kunnen ontstaan 

Chakra's

1e en 2e Chakra. Het eerste chakra staat voor Ik ben en Ik mag er Zijn. Alles omtrent je eerste levensbehoeften, je basis en je roots is hierin gelegen. Dit chakra gaat ook over stevig op je eigen benen (durven) staan, iets wat ten tijde van een burnout precies voelt als het tegenovergestelde, nl. alsof de aarde onder je voeten is verdwenen.

Het tweede chakra (Sacraal Chakra/ Swadhistana) staat voor het uiten van emoties, het hebben van relaties, beweging, seksualiteit en creativiteit. Hierbij horen: Nieren, blaas, geslachtsdelen, baarmoeder, geslachtsklier, bekken, heiligbeen en bloedsomloop.

Kleur

1e chakra = rood, tweede chakra is oranje 

Element

water 

 Biomechanisch

deze spieren (iliopsoas: psoas + iliacus) zorgen ervoor dat je loopt, je been kunt optillen, je bovenlichaam naar voren buigt en je bovenlichaam vanuit ligstand naar zitstand brengt 

Anatomisch functioneel

verbindt bovenlichaam met onderlichaam 

Spiritueel als in Creativiteit

ter illustratie heb ik er tekeningen van gemaakt. Tekenen is een creatieve manier om je spirit te voeden.


TrippleShape BarreWorkout

en She Flow

song uitkiezen en heupopener oefening bedenken 

 Taiji

Energiepoorten - Kua (zitten op meerdere plaatsen, in dit geval doel ik op heupgewricht) van je lichaam die je bewust open houdt tijdens Taiji beoefening 

Chinese energieleer

lage Dantien. Je krachtcentrum (werk je ook mee tijdens taiji en chi kung), het centrum waar je levensenergie (Qi) is opgeslagen.

Aan de achterzijde in dit gebied ligt Ming Men, tussen de 2e en 3e lendewervels. Dit is tevens een energiepoort die je kunt activeren en wordt ook wel The Gate of Life genoemd. Waar de lage Dantien correspondeert met Yin (het vrouwelijke), komt Ming Men overeen met Yang (het mannelijke).

Pilates

Powerhouse

 Ballet

je centre 

Interieur

Vervolgens denk ik hè.... Kua? Bij Feng Shui (oosterse interieurinrichting) hebben ze het ook over Kua en dat is ook gelinkt aan energie. Namelijk hoe kun je ervoor zorgen dat de energie optimaal in je huis stroomt. 

Muziek

Ondertussen hoor ik dan Shakira in mijn spirituele oor met 'Hips don't lie' en zie ik mannen eerste rang staan kijken bij een bellydance optreden

Dan denk ik terug aan een brainstorm middag voor de TrippleShape BarreWorkout met een collega, waarbij we compleet in de feminine moves zaten en hoe ik mega heerlijk ik me daarna voelde en dat dat effect nog dagen aanhield. 

Dit was even een inkijkje in mijn hersenen, wanneer ik verbanden zie en analyseer. Nee hoor, ik ben helemaal niet druk in mijn hoofd. Dit gaat dan nog maar over 1 lichaamsdeel. Maar zo is ALLES in het leven met elkaar verbonden.  

TIPS om te werken aan gezonde heupen- en bekkengebied 

•dit is je creatieve centrum, zorg voor creatieve activiteit zoals tekenen, schilderen, zingen, muziek maken e.d. (dit is de reden dat ik She Draws tekenmiddagen organiseer)  

•dans (salsa, kizomba, buikdansen, tango e.a.),  

•beweeg (denk ook aan hoepelen)  

•zorg voor ruimte met een hoofdletter R, ruimte in je hoofd, hart, lichaam en geest, zorgt voor ruimte in je algehele zijn en in dat algehele ruime zijn, kunnen je heupen soepeler bewegen. Zorg ook voor letterlijke bewegingsvrijheid, denk hierbij ook aan opruimen in je huis en omgeving

•masseer (of laat masseren) je buik, onderrug, hele bekkengebied 

•verwerk sexuele trauma's  als je die hebt

•heb gezonde, waardevolle, respectvolle en liefdevolle sex  

•Fantaseer, visualiseer, doe aan dagdromen; waar wordt je enthousiast van? Waarvan krijg je het warm op een positieve manier en van wie?

•kom in contact met je lichaam en je gevoelens (rustig en bewust ademhalen helpt hierbij) 

•hou je heupen soepel (denk ook letterlijk aan hoepelen)

•speel (ga naar een speeltuin, schommel, ga van de glijbaan, doe spelletjes etc.)

•versterk dit gebied dmv spierversterkende oefeningen, zoals bijv. de Pilates bridge 

•drink voldoende water (kruidenthee) 

•zoek water op als in sauna, bad, strandwandeling e.d •en keer regelmatig naar binnen in jezelf in me-time voor je welzijn. 

Laat je levensenergie (weer)branden als een creatief vuur en geniet van jezelf. 

Mijn persoonlijke voorbeelden op weg naar herstel

Uiteraard kan ik jullie alleen maar begeleiden als ik zelf practice what ik preach. Daarnaast krijg ik veel mailtjes van vrouwen die me vragen: Hoe kan ik weer tot mezelf komen, heb je tips en tools? Wat heb jij gedaan om uit je burnout te komen? " Dus hierbij een kijkje in mijn praktische toepassingen aangaande bovenstaande (dit is dus geen compleet overzicht van al mijn burnoutherstel/spirituele journey inzichten):


1. OPRUIMEN

De eerste stap was meer een inzicht. Ik voelde een enorme urge om op te ruimen en dan heb ik het echt over een mega clearing van mijn huis, waarbij ik begon met de zolder. Daar zag ik deze poster van mijzelf staan en ik dacht 'wow, wat is er gebeurd met dat mooie stralende meisje?' en ik nam me voor om ervoor te zorgen dat ik weer net zo sprankelend en open zou worden, vol plezier. Zo kwam ik ook op de naam van mijn insta, want door die foto zag ik wie ik in essentie ben en wie ik weer wilde zijn.

2. BACK TO MY ROOTS

De tweede noodzakelijke stap was contact maken met mijn roots. Al ben ik geboren en getogen in Utrecht en was ik nog maar 1x in mijn leven op Curacao geweest, ik voelde dat dit de plaats was waar ik diende te zijn om te herstellen. De fysieke, mentale, emotionele, spirituele en geografische kou was me te gortig geworden. Het wonder geschiedde en in 2013 was ik niet één, maar twee keer op Kuradise and it felt like home.

3. TEKENEN / CREATIVITEIT = SOULFOOD

De volgende stap was om een paar jaar geleden mijn tekenspullen weer tevoorschijn te halen (en verder uit te breiden). Ik ben zo ongeveer met een potlood in mijn hand geboren, toch was ik tot 2x toe in mijn leven voor hele lange tijd vergeten dat dit voor mij soulfood is.

4. TANGO DANSEN & MAN-VROUW RELATIE OPTIMALISEREN

De vierde stap was tango dansen. Rond mijn 18e ben ik hierdoor geraakt en ik had dat nog niet in de praktijk gebracht. Omdat ik bezig was met de ontwikkeling van mijn eigen vrouwelijke energie, leek me dit het ultieme. Mezelf volledig overgeven aan en in de armen van een man op de dansvloer in passie. Ook een test, zou ik dat kunnen? Een man op de dansvloer (toch wel mijn gebied in life als docent) volledig de leiding laten nemen? Hier was trouwens ook het bewijs dat als je op het goede pad zit, de juiste dingen en personen echt vanzelf naar je toestromen. 1 dag voordat de cursus begon kwam er uit onverwachte hoek een leuke jongen op mijn pad als tangodanspartner. Oh, trouwens, ik ben geslaagd voor de test, ik kon het... loslaten en overgeven ;-)

5. MASSAGES

Tussendoor gaf en geef ik mezelf regelmatig over aan een massage, dit kan zijn een thaise- , ayuverdische- , chakra- of ontspanningsmassage. Ik heb een verschil bemerkt tussen westerse en Indiase en Thaise massages, nl. dat ze bij westerse ontspanningsmassages vaak heel voorzichtig zijn, alsof je alleen een rug en nek hebt, terwijl ze bij thaise masages (nee, ik heb het niet over de happy ending massages, juist bijvoorbeeld je billen masseren, omdat daar bepaalde drukpunten zitten, die je helpen om te ontspannen en omgekeerd, sla je spanning ook op in je billen. Bij de Indiase massages heb ik gemerkt dat ze ook je buik en borsten meenemen in een massage. Ik vond het zelf een bijzondere constatering en de moeite waard om te vermelden. De voor jou juiste soort massage en masseuse vraagt om een zoektocht, waarbij je uiteraard voor meerdere soorten en personen kunt kiezen, vooropgesteld dat het voor jou 100% goed voelt.

6. ZINGEN

Ik ben weer gaan zingen. Dit had mij geholpen bij de eerste burnout (inderdaad, zoals ik al eens had gezegd, zeg maar nee tegen jezelf en je krijgt er twee) en had ik niet meer opgepakt. Hoe mooi, de zangdocente, geeft ook chakramassages. Ja, eenmaal op je pad, vloeit alles samen. Ook ben ik weer muziek gaan spelen. Harp is het meest mooie instrument voor je ziel. Had ik nog nooit gespeeld, mooie reden om dat nu wel eens te doen.

7. SALSA DANSEN (zie filmpje hierboven)

Na 9 maanden tango dansen, was de tijd rijp om weer iets van vroeger van stal te halen: salsa dansen. Ook al kan tango nog zo intiem zijn, er is 1 ding dat je niet doet en dat is je heupen bewegen. Tja, dat is met mijn roots toch wat lastig onder controle te houden en belangrijker nog, waarom zou ik dat onder controle willen houden.

8. YOGA

Yoga, yoga en nog eens yoga. Op de foto zie je een (dancer)pose die ik je niet zou aanraden om mee te beginnen, wanneer je energie laag is en je echt fysiek enorm verzwakt bent. Ik heb maanden alleen maar oefeningen gedaan die ik zittend of liggend kon doen en zo weer kracht opgebouwd. Geen ingewikkelde of zware toestanden, maar alleen in zachtheid zo lang als goed voelt in een houding blijven, om ruimte te creëren in je lichaam en ook specifiek in het bekkengebied. Na jaren kwam ik erachter dat anderen dat yin yoga noemen ;-)

9. TAI CHI & Qi GONG

Sinds een paar jaar heb ik mijn bewegings-repertoire uitgebreid met Tai Chi en Qi Gong. Op het moment ben ik met een privé trainer bezig om mezelf daarin nog verder te ontwikkelen, in het kader van de TrippleShape lessen. Van Tai Chi en Qi Gong krijg je echt instant energie. Je voelt alles opengaan en stromen in en om je heen op een hele zachte manier. Je hoeft jezelf niet uit te putten en iedereen kan het.

10. BEWEEG ALS WATER

Deze zomer heb ik mezelf extra omringd met water. Naast het feit dat ik hou van een warm bad, is strand en zee één van mijn favoriete plekken om te zijn. In NL niet om op een overvol strand te liggen, maar om te wandelen. Daarnaast is varen echt mijn ding. Over het water scheren, op de golven deinen, zoals de flow in life, zon op je huid en wind door je haar. Beweeg als water en zorg voor heupbewegingen die meegolven.

11. HAVE FUN!

Het meest belangrijke van alles: LACH, heb plezier. Je weet dat wanneer je dubbel ligt van het lachen je buik beweegt, de tranen over je wangen stromen en je hele bekkengebied in actie komt. Als er iets is wat mensen in een burnout zijn vergeten of kwijtraken, dan is het plezier. Helemaal wanneer je je lange tijd perfectionistisch hebt ingespannen omdat je dacht dat het (jijzelf) niet goed genoeg was.

Haal jezelf uit die modus, kijk naar de meest flauwe komedie van mijn part, oude Friends aflveringen doen het ook goed, spreek met mensen af met wie je kunt lachen, schrap (tijdelijk of helemaal) alle zuurpruimen uit je leven en.... lach!


Stap voor Stap

En heel belangrijk: als burnoutherstel een spirituele ontwikkelingsreis is, ga je dus stap voor stap, waarbij je onderweg ook eens stilstaat, om van het uitzicht en jezelf te genieten. Ga dus nu niet weer net zo op wilskracht alles doen uit de tips, maar geef je over aan je geestkracht. Wat van bovenstaande spreekt je het meeste aan, wat komt als eerste in je op, waarvan je denkt 'dat is precies wat ik nu nodig heb?' Dat is jouw eerste stap.

Geniet van je reis!

Als ik je onderweg kan helpen om jezelf te helpen, dan hoor ik het graag. Je kunt me mailen via info@trippleshape.nl

Burnout, zorg beter voor jezelf


Burnout? Depressief? Chronisch moe?
Waarschijnlijk leef je nu continu vanuit je hoofd in plaats vanuit je gevoel.

Inmiddels geeft je lichaam duidelijk aan dat je in .....

Kies voor jezelf vanuit Liefde



Waarop baseer jij je keuzes? Op Angst of Liefde, op Ego of Spirit?

Angst verlamt je en trekt je naar binnen. Liefde brengt je naar buiten, zorgt voor verbinding, vrijheid en een leven mogelijkheden.

Ego houdt zich bezig met de buitenwereld en ...

Yin Yoga, maak ruimte in jezelf


Wanneer je gestressed bent en je opgejaagd voelt, wordt je door Yin yoga weer bij je centrum gebracht, terwijl je beweegt in alle rust.

Ook wanneer je zo uitgeput bent, dat je geen focus meer hebt en de kracht in je lichaam hebt verloren is yin yoga ideaal. Je hoeft namelijk niet de hele tijd op je ...





Gezond door Knuffels


Knuffels geven warmte, liefde en aandacht.
Dat is wat ieder mens nodig heeft, jong en oud.
Net zoals positieve, liefdevolle en opbouwende reacties en relaties.
Een tekort aan dit alles, kan ervoor zorgen dat je letterlijk afstompt..... koud wordt en ...









Reviews TrippleShape Energy Coach, Trainer & Docent

 Leoni Janssen, Marketing- en Communicatiestrateeg - Personal Coach & Trainingstraject
Ik heb Gladys leren kennen als een personal coach/trainer die verantwoordelijkheid neemt voor degene die ze begeleidt zonder dat ze verantwoordelijkheid wegneemt bij haar coachee. Ze definieert haar vertrekpunt en weet waar ze naartoe werkt zowel met haar eigen onderneming als die van de mensen die ze begeleid. Ze maakt indruk met haar intelligentie, feitenkennis en tomeloze energie. Maar haar allergrootste talent is wel het feilloos aanvoelen van situaties en mensen waarmee ze invloed uitoefent en zaken gedaan krijgt. Dat met een flinke dosis natuurlijk optimisme en humor maakt haar een geweldige mentor.


 Helena Westerhout – Deelnemer TrippleShape lessen
“Ik vind jou een lerares zoals ik die altijd voor alles zou willen: warm, motiverend, enthousiast, grappig en serieus tegelijk. Je maakt een groep van mensen, verbindt. Bij jou voel ik me veilig omdat ik jouw gedegen kennis en ervaring en totale beheersing voel. Je bent gastvrij en met je humor maak je de zwaarste momenten licht. Het mooie is dat je daarnaast ook nog diepgang hebt.....”


  Judith Webber - Pure Human- Training Presentatietechnieken
Gladys heeft mij geholpen met podium-training. Ik heb in haar een perfecte leermeester gevonden, door haar achtergrond in beweging, expressie (in de breedste zin van het woord) en lesgeven heeft ze mij door zelf diverse vormen van beweging & zang te laten ervaren, veel power gegeven om mezelf (nog) meer te laten horen & zien op het podium. Gladys is warm, gestructureerd en laat je je eigen grenzen overbruggen. Ik kan haar van harte aanbevelen als coach & trainer."

 Linda Reindertsen – Deelnemer BodyShape lessen
“Je hebt een aanstekelijke sprankeling in je ogen! Je bent energiek en danst en beweegt met passie, maar aan de andere kant straal je rust uit. Je bent professioneel en goed in je vak. Je lessen zijn echt een feestje! Je krijgt vanzelf een lach op je gezicht en die lach gaat er niet meer af. Aan het einde van een les bij jou voelde ik me herboren en ging ik met nieuwe energie en een big smile naar huis.”