Feng Shui Elementen


Kleurenwiel


Chakra kleuren


Pantone 2017 Trendkleuren


Rood


Oranje


Geel


Groen


Blauw


Paars


Roze


Bruin


Zwart


Wit


Zilver


Goud


Kleuren Betekenis

Kleur is een manier om een boodschap over te brengen, te versterken of te beïnvloeden. Reclame maakt hiervan gebruik door middel van kleurenpsychologie en werkt met kleurenmarketing. Maar ook mensen onderling geven elkaar door de inzet van kleur bepaalde boodschappen. Denk aan het voorbeeld van kleur t.a.v. geslacht. Roze wordt nog altijd geassocieerd met meisjes en blauw met jongens, gezien de beschuit met muisjes. Wellicht komt hier een verandering in gezien de huidige genderdiscussies.


Wist je dat deze kleuren'afspraak' voor jongens en meisjes pas sinds 1940 bestaat. Voor die tijd droegen kinderen en baby's vooral dezelfde kleuren. In eerste instantie was de kleuraanwijzing zelfs omgekeerd; blauw was voor meisjes en roze voor jongens. Roze was kordaat, en een sterke kleur. Blauw was juist delicaat en dat zou beter passen bij meisjes. Er was ook nog een andere optie: blauw voor baby's met blauwe ogen en roze voor baby's met bruine ogen. Interessant en logisch en nog steeds door te voeren als je kijkt naar de kleurtypes die bestaan, zoals zomer-, winter-, herfst- en lentetypes. Een systeem waarbij je kleur gebruikt om zo goed mogelijk uit de verf te komen. Feit is dat de éne persoon er stralend uitziet in het wit, terwijl deze kleur bij een ander doodslaat.

In 1940 besloten Amerikaanse fabrikanten dat roze voor meisjes was en blauw voor jongens. Met name commercieel en marketingtechnisch gezien een strategische zet, die niet alleen is doorgevoerd in kleding, maar ook in speelgoed.

Deze kleurtypering is dus opgelegd van buitenaf en zegt niets over persoonlijke voorkeuren. Je bent uiteraard vrij om hiervan af te wijken. Doe eens gek en ga voor beschuit met witte of gele muisjes of voor een hele andere traktatie. 


Kleurvoorkeur mannen en vrouwen

Als we het toch over gender hebben. Geslacht blijkt ook bepalend voor een kleurvoorkeur.

Blauw blijkt kleurvoorkeur van de mens. Daarbij neigt de vrouw iets naar rood, en komt zo bij paars, lila en rozerood uit. De man gaat richting groen en blauw-groen.

Er wordt gezegd dat deze voorkeur voortkomt vanuit ons oerverleden en jachtinstinct.

Ik plaats een persoonlijke kanttekening bij het onderzoek, omdat er is gewerkt met studenten, danwel volwassenen. Ik ben benieuwd of zo'n onderzoek dezelfd resultaten geeft uitgevoerd bij kinderen t/m 7 jaar die niet cultureel zijn belast met de roze-blauw 'regels'.

Kleurbeleving mannen en vrouwen

Vrouwen hebben een groter kleurbewustzijn  dan mannen en zijn in hun voorkeuren meer divers, flexibel, individualistischer en uitgesproken. Vrouwen blijken ook ontvankelijker te zijn voor kleuren en beter in staat ze te onderscheiden en te omschrijven. Ze hebben ook een beter geheugen voor kleuren en kleurverschillen. Dat begint al vroeg in de ontwikkeling. Meisjes kennen bijvoorbeeld de namen van de primaire kleuren eerder dan jongens.

Wist je dat er meer mannen kleurenblind zijn dan vrouwen.


Express yourself

Kleur is ook een manier voor persoonlijke expressie, denk aan de uitdrukking 'kleur bekennen'.
Kleur is van invloed op je gemoedstoestand en kleur heeft een energetische vibratie.

Wat betreft kleding heb je vaak een bepaalde kleurvoorkeur in je leven ontwikkeld en voor sommige mensen is dat bijvoorbeeld zwart, totdat er iets gebeurt in je leven, waardoor je je ineens bewust wordt van de invloed van kleur op je uitstraling en humeur. Het kan zijn dat je tijdens een bepaalde periode of life-event (denk aan een burnout, scheiding, rouwproces, vakantie, zwangerschap e.a.) een andere kleurbehoefte hebt.
Trek je kledingkast eens open en kijk naar de kleur die je het meeste ziet. Je kunt het ook omdraaien, sta op en voel aan welke kleur je echt behoefte hebt die dag. Ik weet zeker dat dat dan niet altijd zwart is.

Enerzijds zijn kleurvoorkeuren persoonlijk, anderzijds zijn er universele overeenkomsten. Zo wordt geel vrijwel overal geassocieerd met de zon en warmte.
Kleurbeleving en kleurgebruik wordt naast persoonlijke voorkeur en universele overeenstemming ook bepaald door cultuur en trends op het gebied van mode en interieur.

Mijn kleurvisie

Mijn visie is dat kleur qua interieur en kleding persoonlijk en energetisch dient te worden afgestemd. Hiermee bedoel ik dat je kleur gebruikt om je persoonlijke- , woon-en werkomgevingsenergie te verhogen. Daarom hanteer ik voor de woon-en werkomgeving de Feng Shui kleurprincipes. Hierbij wordt kleur bepaald door de locatie/de ligging van een vertrek ten aanzien van de windrichtingen en bijbehorende elementen. Dat vind ik het meest natuurlijk en logisch.

Hetzelfde geldt voor mijn kleurbenadering bij personal styling. Ik wil dat jij straalt en sprankelt en dat de kleuren van je kleding, haar en make-up voor je werken en je energie verhogen, waardoor je ook je aantrekkingskracht verhoogt.

Je kunt je laten inspireren door trends, maar laat het wel op een flatterende manier voor je werken. Durf jezelf te zijn! Durf kleur te bekennen.

Review

Marleen Broekhuizen & Michiel Piepers – coaching Home Energy Kleur & Interieur

“Je kent het misschien wel; Drukke baan, weinig thuis, zoekt rust in huis, maar chaos.  Dan besluit je ook nog samen te gaan wonen. Leuk! Maar al die spullen?!
Ik ben van nature een verzamelaar, een georganiseerde chaoot, heerlijk toch? Maar in huis is dat niet altijd even handig en met twee huishoudens naar één, wordt dat erg lastig.

Op zoek naar hulp, rust en inzicht was daar, de reddende engel,  Gladys Daniel,  voor een Home Energy Consult.
Met handige tips en handvatten als, “begin eens alleen met die kast uit te ruimen en tegen de muur te zetten” ontstond er een zucht aan energie in huis. Ook tips voor kleur en materiaal zorgde ervoor dat het huis meer rust kreeg en in balans kwam.

Door de opdrachten die we afzonderlijk van Gladys kregen, ontstond er tevens een inzicht in wat wij beide van het huis vonden en wat we nodig hadden om meer samenhang te creëren in ons huishouden.
We zijn nu een paar maanden verder en nog steeds komen er kleine dingen aan het licht die door Gladys in beweging zijn gebracht.
Zo fijn! Ik kom in rust thuis en kom tot rust thuis.

Bedankt!”