Trends Fashion & Interieur 2018

Dit zijn de trends die ik voel aankomen voor 2018-2021.
Hierbij ben ik puur afgegaan op mijn intuïtie en heb ik rekening gehouden met de huidige trends en hun levenscyclus.
Hieronder vind je de trends voor 2018 en verder in de future.

Back to the Future is wellicht een betere benaming, want we komen dichter bij onszelf, de natuur en de basiselementen in ons bestaan.

Daarnaast willen we joy, connectie en onze eigenheid laten zien.


De kleuren die ik zie zijn:

Sensitive Red
Sleek Zwart - Wit
Spring Lila
Chinese Jade groen
Bright geel en
Ocean Blue
Zen Misty Shades
Playful Pink

Trends Mens en Samenleving

MATERIE & DIGITALISERING EN EMOTIONELE KOU
Dat de mens zich niet verder kan ontwikkelen op materie is helder. Dit zorgt niet alleen voor tweedelingen binnen persoonlijkheden betreft hoofd en hart, maar ook voor vernietiging van Moeder Aarde. De scheiding van hoofd en hart zorgt voor een letterlijk zieke samenleving waar mensen tussen de 25 en 55 jaar steeds vaker uitvallen met burnoutgerelateerde klachten.

Door de toenemende digitalisering is er een verarming van oprecht, diepgaand en real life socialisering. Dit heeft vereenzaming tot gevolg voor bepaalde mensen en leidt tot emotionele kou in het bestaan. Ook hier ligt een link met burnout en tevens met depressie.

HOOFD-HART VERBINDING
De mens kan zichzelf en de aarde enkel behouden als er een shift ontstaat van hoofd naar hart, wat vervolgens leidt tot meer bewustzijn en integratie van hoofd-hart verbindingen binnen systemen. Persoonlijke en fysieke systemen als wel organisatorische systemen en macro systemen op wereldniveau (denk aan onderlinge landelijke betrekkingen).

De manier waarop de mens zich nu ontwikkeld is spiritueel en emotioneel steeds oppervlakkiger, terwijl dit juist natuurlijke menselijke trekken zijn.

NEW FEMINISM
Dit is tevens de reden dat nieuw Feminisme sinds vorig jaar in opkomst is. Mannelijke energetische, rationele, materiële en technologische principes hebben nu te lang de overhand gehad. Willen we het redden met z'n allen dan is het nodig terug te gaan naar de basis en een nieuw denken van less is more te hanteren. Er is meer aandacht nodig voor gevoel, echt welzijn, verbinding, interactie, intuïtie en creatie. Dit zijn vrouwelijke energetische principes. Zodra we deze principes met z'n allen weer, want dit zijn natuurlijke prinicipes die we hebben afgeleerd en nog steeds worden afgeleerd in het onderwijs, hebben geleerd, kunnen we verder naar de volgende stap. De volgende stap is om de mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten te laten samensmelten en optimaal te laten samenwerken. Hierbij dienen we als mannen en vrouwen van elkaar te leren en elkaars kwaliteiten te versterken. Dit geldt trouwens ook voor deze kwaliteiten binnen een individu en in (liefdes)relaties.

De basis is dat we deze principes binnen onszelf erkennen, in balans brengen en toepassen.

NIEUWE KINDEREN: CREATIEF EN AARDS
Door bovenstaande kunnen we stevig op onze eigen benen op de aarde staan, met respect voor onszelf, voor anderen en voor onze omgeving.
Om deze reden komen er ook steeds meer bijzondere kinderen op aarde. Kinderen die snel overprikkeld zijn (volgens sommigen adhd). Helaas bestaat onze maatschappij uit etikettering en wordt er aandacht gevestigd op de negatieve aspecten van onze nieuwe kinderen.
Hoe zou het zijn als we niet proberen om deze kinderen te veranderen, zoals het het systeem goeddunkt, maar om ze te helpen hun talenten te ontwikkelen en zichzelf optimaal te ontplooien ten gunste van zichzelf en de toekomst.
Deze kinderen doen namelijk alles radicaal anders dan wat maatschappelijk gewenst is of binnen het huidige onderwijs past. Ze laten ons zien dat het niet gaat om materialistische zaken en zijn vaak heel creatief en aards.

Daar ligt nu precies de oplossing voor de toekomst: aanpassing van het onderwijs en het systeem in plaats van aanpassing van deze kinderen.

Bij TrippleShape werken we vanuit een natuurlijke flow. Flow betekent je eigen wijsheid volgen op een bewuste manier in plaats van onbewust collectieve ideeën volgen. Alles en iedereen op deze aarde heeft een eigen ritme. Dit ritme is verstoord door het hoofd-denken en onnatuurlijke electromagnetische stralingen. De mens raakt steeds meer van zichzelf verwijderd door de nog steeds toenemende hang naar materialisme en technologische ontwikkelingen. Het is met een reden dat yoga- en wellnessreizen steeds meer terrein winnen evenals de enorme wanderlust. We willen weg, weg van de psychische druk, terug naar contact met de natuur.

Pantone 2018




Bovenste rij: Verdure, Playful, Discretion, TECH-nique.

Onderste rij: Far-Fetched, Resourceful, Intricacy, Intensity.

Caribbean 2018

De Tropical Caribbean trend gaat nog door. Deze keer wordt er meer luxury aan toegevoegd in combinatie met geometrische patronen.

The Ocean


De Oceaan bedekt 71 procent van de planeet en de mensheid gaat er argeloos mee om. We dumpen onze afval in de zee en staan niet stil bij de consequenties daarvan. Het resultaat: onze oceanen stikken letterlijk van het plastic. Zeedieren raken verstrikt in dit plastic of sterven door inname.

Het kan ook anders, bewijst Parley. Parley is Adidas' partner in de Parley A.I.R Strategy. Zij maken van oceaan plastic afval draden die worden geweven in running shoes. Ieder schoenpaar bevat gerecycled plastic, waarvan gemiddeld 11 plastic flesse.

Geometric Patterns


Geometrische vormen zijn alle vormen, die je met behulp van een passer en liniaal kunt construeren, zoals het vierkant (de rechthoek), de driehoek en de cirkel.

Frangipani & more Flowers


Bloemen zijn en blijven altijd een symbool van elegantie, liefde en groei.

Ik zie de Frangipani als een bloem die we meer zullen gaan zien. Sinds 2017 zijn er al wat meer tropische bloemen voorbij gekomen, door de Tropische trend en dit gaat nog door.

De Frangipani (plumeria, de naam Frangipani komt van een 16e eeuwse edelman Marquis Frangipani, die een parfum creëerde van deze bloemen) heeft een pure en delicate verschijning. Deze bloem komt uit Zuid Amerika en de Caribische eilanden. Het is de bloem die wordt gebruikt in de welkomstkrans bij de Hawaiianen.

De betekenis van deze bloem is:

De kracht hebben om om te gaan  met uitdagingen op je pad

Connectie met spirits en geesten.

Gasten uitnodigen en verwelkomen, volgens gebruik van de Hawainese bloemenkransen.

Intense liefde en verbinding tussen twee mensen.

Onsterfelijkheid en spirituele toewijding verspreid over meerdere levens.

Ungoing Eastern Influence


De Oosterse invloed op fashion, interieur en lifestyle is ungoing.

Deze trend is al eerder ingezet met de kimono's, patterns en dessins.

Nu geeft fashiondesigner Louis Vuitton een vervolg hierop door de toepassing van op Kabuki geïnspireerde make up.
Dit liet hij zien in zijn cruise 2018 collectie, die plaatsvond in Kyoto.

Kabuki is een stijl van traditionele Japanse theater, dat muziek, dans en drama omvat. De make up is hierbij zwaar aangezet, waardoor een duidelijk masker wordt gecreëerd op een symbolische manier.  Hiermee wordt leeftijd, geslacht, karakter en stemming van de rol benadrukt.

Personal Touch en 'Familie'wapens; verpersoonlijking


Terwijl mensen willen verbinden, willen ze ook enerzijds laten zien waar ze voor staan en anderzijds een personal touch geven aan hun gebruiksvoorwerpen.

Het laten zien waar ze voor staan kun je opvatten als laten zien waar je vandaan komt, danwel bij eelke 'tribe' je hoort. Dat hoeft dus niet persé de familie te zijn waarin je geboren bent in dit tijdperk waarin de wanderlust groot is.

'Kleur bekennen' wordt dit genoemd. Dit was wat ridders in de 12e eeuw deden, door middel van hun wapenschild (heraldiek). Aan dit felgekleurde schild kon je zien voor welke heer ze streden. 

Later gingen families hun eigen schild bedenken en zo ontstonden familiewapens. 

Wanneer je dit combineert met het geven van een personal touch aan je spullen, huis en kleding, kan dit worden vertaald naar persoonlijke symbolen. Als een soort zakelijk logo, maar dan privé.

Denk hierbij aan handdoeken met je eigen symbool daarop geborduurd e.d.

Handraft & Handmade goes on; kalligrafie


Kalligrafie is ook een mooi voorbeeld hoe spiritualiteit weer dichterbij komt. Alle vormen van creatie zijn immers voedend voor de ziel. 

Daarnaast wordt met kalligrafie ook Oost en West gecombineerd en dat is volledig TrippleShape.

Abaya's en gewaden


Deze trendy abaya's met een sportieve uitstraling zijn ontworpen door fashiondesigner Carolina Herrera.

Rozenkransen en mala's


Madonna was in de jaren 80 al volledig fashion, met name door haar eigen stijl. En nu zie je anno 2018 dat het streven naar een Healthy lifestyle toeneemt in combinatie met een spirituele lifestyle. Dit laatste wordt in fashion benadrukt door rozenkransen met kruizen en boeddhistische mala kettingen en armbanden.

Cirkels & Verbinding


Sinds 2017 zien we een toename van ronde spiegels en al eerder deed de ronde eettafel zijn intrede. Rond past helemaal bij de feminine trend. Rond is zacht en verbindend. In een cirkel is iedereen gelijk.

De Uil


De betekenis van uilen gaat om oeroude wijsheid.  De Uil kan zien wat anderen niet kunnen zien, hetgeen de essentie is van ware wijsheid. Waar anderen om de tuin geleid worden, ziet de Uil en weet hij wat er aan de hand is. Hij kijkt door maskers heen. Dat is precies wat we nodig hebben als mens, het laten vallen van onze maskers, zodat de pure aard tevoorschijn komt. Alleen vanuit onze pure aard kunnen we oprecht met elkaar verbinden en dat is wat de wereld nodig heeft.

Uilen staan ook symbool voor mysterie, overgang, boodschapper van voortekenen, verstand, intelligentie, intellect, mystiek, bescherming, status, rijkdom, de magie van de maan en vrijheid en geheimen.

De Uil bevindt zich volgens de traditie in het Oosten, de plaats van verlichting.  

Beeldtaal: Symbolen & Graphics



Interessant om te zien is dat de menselijke emotionele verbinding onder druk staat terwijl de emoticons blijven toenemen.


Lila & Chinees Groen


Lila en Chinees groen, waterige patronen en zachtheid.

Sleek & Smooth


Hierbij zie ik de film de matrix voor me. Een combinatie van enerzijds spiritueel bewustzijn en anderzijds de verdergaande tecnologische ontwikkelingen die mensen in robots dreigen te veranderen en robots menselijke trekjes geven.

Hoe geweldig! Op het moment van ingeving van de trends wist ik niet dat er een Matrix 4 upcoming is. Daar kwam is pas achter terwijl ik een afbeelding zocht bij deze trend.

Bij deze Matrix 4 is on its way.

Giraffe


In 2017 hadden we de olifant, mede vanuit de Afrikaanse trend. In 2018 wordt de safari wanderlust doorgezet en zien we de giraffe meer zijn intrede doen.
Love Who You Want - 'Dona Jirafa' Plate by Christian Lacroix