Energie op de werkvloer, verhoogt het welzijn van je werknemers en de resultaten van je organisatie

Vitaliteit in de verzuimbranche heeft al jarenlang de aandacht. Echter wat is vitaliteit en moeten we dit koppelen aan slechts verzuim?
Wat als we preventief en energiek aan de slag gaan met het welzijn van onze medewerkers, ons menselijk kapitaal.
Vitaliteit wordt in het Oosten Qi genoemd en staat voor levensenergie. Levensenergie is afhankelijk van diverse factoren en één daarvan is beweging. Zittend kantoorwerk draagt daarom niet bij aan het welzijn van je medewerkers. Energie wil stromen en door 8 uur op een dag te zitten, stagneert de energie in de werknemers zelf en in de ruimte waarin ze werken en dus in je organisatie.

Tijd dus om de zittende werknemers in beweging te brengen.

Gezond zitten bestaat niet

Hoe je het ook wendt of keert te lang zitten is ongezond, op welke manier dan ook. Uiteraard kun je als organisatie voor ergonomisch verantwoord meubilair kiezen en aan de slag met een alternatief voor de weinig dynamische bureaustoel, zoals oa. deskbikes, zit-stabureaus, zitballen, loop- en kniestoelen en smartchair. Dat is alvast een mooi begin, maar de positie van je lichaam verandert daarbij nauwelijks, je zit nog steeds op je billen en je heupen zijn nog steeds verkort en je focus blijft op een beeldscherm gericht. 
Daarnaast werk je ook niet optimaal wanneer je twee dingen tegelijkertijd moet doen, bijvoorbeeld fietsen en je muis gebruiken, danwel tikken op je pc/laptop.
Je focus ligt daardoor niet 100% op je werk en niet 100% op je beweging. Het is veel beter voor een dynamische zit te kiezen door middel van een zitbal en los te komen van je bureau voor actieve beweging. Je werknemer is waarschijnlijk al in een zitstand (auto, fiets of OV) naar werk gekomen, zijn of haar lichaam blijft nog steeds in deze houding op zijn deskbike. Er is weinig veranderd.

Voor welke manier van zitten je ook kiest, het zijn en blijven hulpmiddelen. 
Als mens hebben we het meest optimale middel om ons welzijn en activiteit te bevorderen en dat is ons lichaam vrij in de ruimte laten bewegen.

Met die billen van die stoel en met je ogen weg van het beeldscherm, daarin zit te kracht van daadwerkelijke lichaamsbeweging en energie verhoging en verbetering van het welzijn op de werkvloer.



Stabiliteit versus Flexibiliteit, Kracht versus Balans

Bij bewegen wordt vaak gedacht aan sporten met de focus op kracht, uithoudingsvermogen, snelheid en stabiliteit. Echter bestaat fysieke fitheid ook uit lenigheid, coördinatie, mobiliteit en balans. 

En juist die lenigheid, coördinatie, mobiliteit en balans laat in het Westen door het vele zitten te wensen over.
Het is dan ook zaak om ook aan deze elementen te werken. Hoe kun je dit doen: door oa. yoga, stretch & relax.
Wanneer je rug de hele dage voorover gebogen in de stoel zit, is het wenselijk om een tegenovergestelde beweging te maken, iets dat mensen ook vaak al onbewust doen door zich uit te rekken achter hun bureau of de schouderbladen naar elkaar toe te brengen.

Wanneer je benen door het zitten de hele tijd naar voren gebogen zijn ten opzichte van je romp, is het advies om de benen juist naar achteren te bewegen, zodat er meer ruimte komt in de lies en de heupen. En zo kun je nog oneindig veel voorbeelden en gekoppelde oefeningen bedenken.

Hard of Zacht? Kom eens op adem

In ons taalgebruik en in ons gedrag wordt (te) vaak de nadruk gelegd op hard en doorgaan. In de relatie tot werk zijn de volgende uitdrukkingen welbekend: 'ik ben druk', 'ik heb zo hard gewerkt', 'ik zit er doorheen, maar ja, ik moet door hè', 'nee, ik kan vanavond niet, want ik moet overwerken.'
Daarnaast zijn er ook nog steeds werkgevers die van hun medewerkers vragen om zelfs buiten werktijden non-stop digitaal beschikbaar te zijn.
Je dient stevig in je schoenen te staan, om ruimte voor jezelf te creëren in een wereld waar werk- en privé steeds meer door elkaar heen lopen.
Ruimte om op adem te komen nemen veel mensen maar weinig, terwijl in adem de basis zit voor je vitaliteit. Zoals eerder aangegeven gaat Qi over levensenergie. Daarbij is het ook goed om te weten dat je levensenergie je adem is.

Als werkgever kun je hieraan een prachtige bijdrage leveren, door bewegingssessies in te plannen, waarbij er aandacht wordt gegeven aan rustig ademen om dat jachtige gevoel weg te krijgen.
Eerder genoemde yoga, maar ook tai chi en qi gong en/of pilates oefeningen lenen zich hier perfect voor.

Hebben jullie al een aparte ruimte voor dit soort bewegingsactiviteiten in jullie organisatie vrijgemaakt? Dit is echt een investering die je driedubbel terugverdiend. Op die manier zijn je werknemers echt even weg van de werkplek, waardoor ze daarna weer fris verder kunnen werken.


Zuurstof en Beweging = goed voor je hersenen

Wanneer het weer het toelaat is ons advies om buiten te bewegen.  Op die manier combineer je namelijk de beste voedingsmiddelen voor je hersenen: zuurstof en beweging.

Stel je ook eens voor wat voor voorbeeld je geeft aan je omgeving, wanneer je met je werknemers voor de deur of in het park werkt aan het verhogen van de energie van je organisatie.

Doordat deze combinatie ideaal is voor je hersenen, heeft dit ook direct invloed op je mind. Lichaam, hoofd, hart en geest zijn zowieso onlosmakelijk met elkaar verbonden.


Adempauze & Flexibiliteit dat is mijn specialiteit: Weg met de stress

Los van alle kennis op het gebied van energie voor hoofd, hart, lichaam en geest en omgeving, ervaar ik zelf iedere dag weer hoe belangijk het is om van die stoel af te komen. Ik voel het aan mijn eigen lichaam, wat beweging met je doet en ik zie het aan alle deelnemers die ik train en lesgeef. De klachten van de kantoorwerkers zijn enorm:

-vastzittende schouders
-hoofdpijn
-oogklachten van teveel narrow beeldscherm turen
-oppervlakkige en hoogzittende ademhaling
-verkorte hamstrings (achterzijde bovenbenen) en heupbeugers (spieren in de lies)
-beperkte flexibiliteit van het heupgewricht (wist je dat heupartrose en lage rugklachten in landen waarin ze veel op hun hurken zitten veel minder voorkomt dan hier in het Westen)
-rugklachten
-een overvol hoofd
-verhoogde hartslag door stress en gebrek aan beweging
-slechte doorbloeding

Dat zijn nog niet eens alle klachten. 
Daarom richt ik mij met name op flexibiliteit, adem en verlagen van de stressniveaus.
Mijn achtergrond ten aanzien van beweging is divers, zie hieronder, en ik gebruik mijn eigen feminine energy om aan te voelen wat een groep medewerkers nodig heeft op dat moment. Ik gebruik altijd een mix voor het beste resultaat. Laat je ook verrassen. Het kan zomaar zijn dat we na een yoga-qi gong sessie ineens staan te dansen en helemaal losgaan.

Concreet: 
Ik geef sessies vanaf 1,5 uur op jouw bedrijfslocatie.
Dat kan zijn 1 groep werknemers/afdeling in 1,5 uur, maar het kan ook zijn 3 groepen van ieder een half uur of 2 van 3 kwartier. bijvoorbeeld. Wat past binnen jullie bedrijf.


Waarom kiezen voor TrippleShape Energy op de werkvloer?

Beweging, gezondheid en vitaliteit op de werkvloer lopen als een rode draad door mijn leven. Met TrippleShape haal je een schat aan kennis en ervaring in huis, waaronder:

  • Personeel & Arbeid (Hogeschool)
  • Post-Bachelor Register Casemanagement deel 1
  • Reïntegratie
  • Bewegingsdeskundige De Gezonde Zaak
  • Senior Verzuimadviseur bij diverse arbodienstverleners
  • Trajectregisseur voor uitkeringsgerechtigden van het UWV
  • Bedrijfsmaatschappelijk werk
  • meer dan 40 jaar danservaring, ruim 25 jaar docent en train the trainer groepslessen sport en jarenlang yoga- en pilates docent
  • Sinds 1999 Feng Shui interieurstyling tbv verhoging van de energie qua werk- en woonomgeving
  • sinds 2013 hou ik me ook bezig met Qi Gong
  • nog meer achtergrond informatie en ervaring vind je hier

Daarnaast werk ik als Burnoutherstel coach en Energie Coach
Met mijn persoonlijkheid breng ik een prachtige mix van energie en innerlijke rust binnen jouw organisatie.